We signed Karma and Kukka to Oulu agility competition to this weekend, but sadly they both had heat. We traveled to Oulu to visit our relatives and Karma and Mana are having nice time. Karma is watching cats and Mana is just having fun. For some reason he doesn't interest at cats, he may sniff them if they pass him, but except that he don't interest at them. He is really interest in Karma, so that makes him motherf.... :P
Thursday we had our agilitygroups training, and we trained Mana there. Damn he was fast. Karma looks like paralyzed compared to him. Mana is also very different compared to Karma. He is much faster and eager, don't mind that much about if handler gives him negative feedback and is very energetic. He is also very friendly towards people and animals. Bad sides to him are that he is little too fuzzy and energetic and he don't calm down that easily. He also likes to bite things... Especially compared to Karma, who is nowdays really lazy and who didn't bite anything. But you can trust in Karma, she is easy dog, really nice.
Weve been training mainly agility, few times tracking. Obedience we haven't trained at all. Maybe later again at spring when we get ready for tracking season...
Ilmoitettiin Karma ja Kukka Oulun ageihin, mutta juoksut pukkasivat päälle. Tultiin kuitenkin Ouluun sukulaisiin. Karma tuijottaa kissoja ja Manalla on muuten hauskaa. Jostain syystä Mana ei kiinnostu kissoista, se saattaa nuuskia niitä jos ne kävelevät ohi, mutta ei muuta. Karma kyllä kiinnostaa, eli sehän tekeekin Manasta äidinnu... :P
Torstaina oli meidän agiryhmän treenit ja treenattiin Mana siellä. Pahus se on nopea. Karma on kuin halvaantunut siihen verrattuna. Se on muutenkin erilainen Karmaan verrattuna. Mana on nopeampi ja innokkaampi Karmaan verrattuna, ei ota itseensä ohjaajan negatiivistä palautetta ja on hyvin energinen. Se on myös hyvin ystävällinen ihmisiä ja eläimiä kohtaan. Huonoina puolina on että se on liiankin hössö ja ei rauhoitu niin helposti. Sillä on myös taipumusta esineiden pureskeluun... Erityisesti Karmaan verrattuna se on hössö, koska Karma on nykyisin hirveän laiska eikä se ikinä pureskellut mitään. Mutta Karmaan voi luottaa, se on meidän luottokoira.
Me olemme treenanneet lähinnä agia viime aikoina, muutaman kerran jälkeä. Tottista ei ollenkaan. Ehkä keväällä taas kun jäljestyskausi lähenee...
lauantai 13. helmikuuta 2010
tiistai 26. tammikuuta 2010
Video
Here's our best track of the Pakkasralli -weekend. 2-class, result 0. Dogwalk contact was close one and see-saw wasn't best one, but except them, think it went't pretty good. We had fun. Video [on Youtube].
Paras ratamme Pakkasralli -viikonlopusta. Kakkosluokka, nollatulos. Puomin kontakti on täpärä ja keinu ei ollut paras mahdollinen, mutta muuten rata meni hyvin. Hauskaa oli. Video [Youtubessa]
Paras ratamme Pakkasralli -viikonlopusta. Kakkosluokka, nollatulos. Puomin kontakti on täpärä ja keinu ei ollut paras mahdollinen, mutta muuten rata meni hyvin. Hauskaa oli. Video [Youtubessa]
sunnuntai 24. tammikuuta 2010
Pakkasralli
We had agility competitions on Kemi. 5 tracks with Karma, 2 of them wins by 0-result and 3 times disqualified. Second win was first one in class 2. Weekend was fun, but our dog-walk contacts were poor. First 0-result was infact 5, because she missed contact at the end of dogwalk, but judge didn't see it. Other 0-result that we winned was pure contact, but not a good one. At jumping track I made mistake. On other 2 tracks that went disqualifing, dogwalk contacts didn't work. Crap. Time to start training again..
There were lot of good dogs and it was nice to compete again. Mana had good time and Kukka had also one track, 10 faults... But she was in a really good mode. We also saw Karmas puppy Tikki, and have to say that she looked nice when she trained jumps.
Pakkasralli takana, 5 rataa joista 2 nollavoittoa. Paitsi että eka nollavoitto oli kyllä 5, tuomari ei nähnyt puomin loppukontaktia kunnolla. Toinen nollavoitto oli puhdas, ensimmäinen kakkosluokassa. Hyppiksellä mokasin aika lahjakkaasti. Kahdella muulla hylätyllä agiradalla puomin kontaktit epäonnistuivat. Pitää alkaa treenata taas. Mutta viikonloppu oli hauska ja oli kiva kisata.
Kisoissa oli paljon hyviä koiria. Manalla oli hauskaa ja Kukkakin kisasi yhden kisan, kymppi tuli, mutta koiralla oli hyvät fiilikset. Karman pentu Tikkikin oli paikalla ja se kyllä meni kivasti kun Ninni treenasi lämmittelyesteillä.
There were lot of good dogs and it was nice to compete again. Mana had good time and Kukka had also one track, 10 faults... But she was in a really good mode. We also saw Karmas puppy Tikki, and have to say that she looked nice when she trained jumps.
Pakkasralli takana, 5 rataa joista 2 nollavoittoa. Paitsi että eka nollavoitto oli kyllä 5, tuomari ei nähnyt puomin loppukontaktia kunnolla. Toinen nollavoitto oli puhdas, ensimmäinen kakkosluokassa. Hyppiksellä mokasin aika lahjakkaasti. Kahdella muulla hylätyllä agiradalla puomin kontaktit epäonnistuivat. Pitää alkaa treenata taas. Mutta viikonloppu oli hauska ja oli kiva kisata.
Kisoissa oli paljon hyviä koiria. Manalla oli hauskaa ja Kukkakin kisasi yhden kisan, kymppi tuli, mutta koiralla oli hyvät fiilikset. Karman pentu Tikkikin oli paikalla ja se kyllä meni kivasti kun Ninni treenasi lämmittelyesteillä.
perjantai 1. tammikuuta 2010
2010
Joulukuu meni aika hiljaisesti treenien suhteen. Muutaman kerran käytiin hallilla. Lauman vanhin, sakemanni Unelma lopetettiin 14 päivä joulukuuta. Unelman kohtaloksi koitui pahanlaatuinen nisäkasvain joka oli levinnyt. Unelma olisi täyttänyt vuodenvaihteessa 12 vuotta. Se oli mukava ja kiltti koira, jolla pystyi harrastamaan joka lajia ja joka oli syöpää lukuunottamatta täysin terve.
Opsin UnelmaNyt laumassa on enää näitä pikkukoiria. Seuraavan kerran kisataan Pakkasrallissa.
Kukka, Karma & Mana. Photo:Laura RWe havent trained much at december. Few times been at the hall. Our oldest dog, german shepherd Unelma was put to sleep at 14 day december. She got cancer that spreaded. Unelma would turned 12 years at new year. She was nice and kind dog, that could train all sorts of sports. She was healthy except cancer at the end.
Now we have only small dogs in our pack. Next time we compete Pakkasralli in Kemi.
Now we have only small dogs in our pack. Next time we compete Pakkasralli in Kemi.
tiistai 1. joulukuuta 2009
In english...
Been so busy that havent had time to write this blog in english. Heres something what has happened.
Karma had 3 trials on tracking in autumn. Trials went good and she rised to 3-class, what is the highest. She also got first 1-price on 3-class, what means that its the first of three that makes her tracking champion in future.
Karma has also competed in agility. First was Vaasa, she had 5 faults and 0. Then Oulu, 15 and 0. Then Kemi; first one failed, second was 15, then 5 and again failed. In oulu last weekend we failed first one, then 5 and at last 0. Videos of last two competitions are here: 5 faults and 0 faults.
We kept one of Karmas puppies and he is called Mana. He is very social, really active and loves to play. Only problem is that he doesn't have balls...
We also got nice video one of Karmas puppy. Tikki lives with Niina and Joona in Kaustinen and heres training video of Tikki, age 5 months.
Karma had 3 trials on tracking in autumn. Trials went good and she rised to 3-class, what is the highest. She also got first 1-price on 3-class, what means that its the first of three that makes her tracking champion in future.
Karma has also competed in agility. First was Vaasa, she had 5 faults and 0. Then Oulu, 15 and 0. Then Kemi; first one failed, second was 15, then 5 and again failed. In oulu last weekend we failed first one, then 5 and at last 0. Videos of last two competitions are here: 5 faults and 0 faults.
We kept one of Karmas puppies and he is called Mana. He is very social, really active and loves to play. Only problem is that he doesn't have balls...
We also got nice video one of Karmas puppy. Tikki lives with Niina and Joona in Kaustinen and heres training video of Tikki, age 5 months.
sunnuntai 29. marraskuuta 2009
Bc maailman tyhmin rotu?
Kovasti on treenattu, mutta ei ole ehtinyt blogia täytellä... Varsinkin englanniksi kääntämiset ovat retuperällä, samoin kotisivut. Pitäisi löytää jostain enemmän aikaa.
Karma on treenannut edelleen jälkeä paljon. Lähinnä janoja on isketty kalloon. Tottista on myös hiukan otettu, tiukemmalla otteella että saataisiin kaikki ylimääräiset vilkuilut pois yms. Myös agilityä on treenattu paljon ja se on jopa mennyt pikkuhiljaa eteenpäin.
Yleisesti Karman kanssa on useammin mennyt hermot, se on välillä sekoillut enemmän tässä muutamana kuukautena syksyn aikana. Lähinnä kotona vieraiden ihmisten kanssa ja joskus ulkomaailmassa kun sen pitäisi pitää itsensä kasassa treeneissä tai kisoissa, on päässä alkanut suhisemaan. Toisaalta tuntuu että nyt viime viikoilla koira on rauhoittunut taas huomattavasti, ilmeisesti juoksu(?) tai mikä onkaan on hellittänyt otteensa. Rauhoittuminen tarkoittaa siis sitä, että se on normaali epävakaa itsensä. Kyllä narttukoira on oikea vuoristorata ja joskus suoranainen riesa. Kohdun poisto taitaa olla erinomainen vaihtoehto.
Agilityssä on viimeksi kisattu Kemissä ja Oulussa.
Kemissä oli kolme rataa, ensimmäinen oli ihan hirveä. Koira oli täysin poissa hallinnasta, se tiputti rimoja ja sinkoili mihin sattui ja teki jopa puomin kontaktivirheen, tosin hylkäys oli jo silloin alla. Rata ja koiran sekoilu yleisesti kisan alussa oli suuri pettymys koska epävakaus on muutenkin ollut koiran ongelma syksyn ajan. Toiselle radalle se oli jo rauhoittunut ja erittäin hyvä, mutta A-esteen jälkeen tuli hylsy, ohjaajan moka. Koira meni todella eteen mihin opetettu, eikä mennyt lähimpään putken päähän kuten olisi pitänyt. Kolmas rata oli oikein erinomainen, mutta kepeiltä koira lopetti kesken pujottelun. Neljäs oli myös hyvä, mutta koira ei lukittunut kunnolla aidalle ja ohjaaja rynnisti eteenpäin joten hylsyhän siitä tuli. Alkua lukuun ottamatta koira käyttäytyi oikein hyvin. Ohjausvirheitä tuli ja hieman koiran kokemattomuus näkyi, mutta mukavaa oli.
Oulussa oli kolme rataa. Eka hylsy, syynä ohjaajan munaus ja koiran hillitön halu kontakteille. Toinen rata vitonen, eka rima alas. Syy jäi mysteeriksi. Kolmas oli nolla ja voitto. Erityisen tyytyväinen olin Karman käytökseen joka oli aivan upeaa. Toivottavasti se olisi aina tuollainen kisoissa. Se varmaankin tottuu hiljalleen kisatilanteeseen, mutta kuten jo kirjoitin, se on yleisesti ollut paljon rauhallisempi ja vakaampi muutenkin.
Juoksukontaktit kisoissa ovat onnistuneet yleisellä tasolla ihan hyvin mikä on tietenkin meille hieno juttu. Itseasiassa on hyvä, että ollaan pysytty ykkösessä, koska koira on saanut rauhassa kerätä varmuutta kisasuoritukseeen. Ykkösessä kontaktit ovat kuitenkin suoraviivaisempia ja helpompia. Hyppääminen on myös parantunut, samoin pujottelu.
Oulun viime viikonlopun kaksi rataa Youtubessa: vitosen rata ja nollarata.
Mana on treenannut tottista, jälkeä ja agilityä. Hiukan on rätillä ja pehmeillä purutyynyillä puretettu ja leikitetty. Se on edelleen iloinen ja hauska pentu, suorastaan ylisosiaalinen ihmisiä kohtaan. Tämä piirre ei ole ihan meidän mieleen, mutta mieluummin se kuin Karman välillä esiin tulevat väistämisreaktiot. Koiria kohtaan Mana on varovainen ja kiltti. Oikein mukava pentu ollut, hiukan höntti ja yli-innokas joskus, mutta tosi ok muuten. Pallit olisivat kiva lisä, mutta ne taisivat jäädä välille...
Ninni ja Tikki sekä dalmikset ovat olleet myös Kemissä ja Oulussa. Kemistä saimme videon jossa Ninni ja Tikki treenaavat vuoden 2011 karsintoja varten...
Ja otsikko johtuu siitä syystä, että bc on tietyllä tavalla kyllä tyhmä rotu. Meidän takaoven jälkeiset portaat vaihtoivat paikkaa, mutta Mana monesti edelleen kulkee siitä missä ne aiemmin olivat... Samoin molemmat bortsut käyvät tarpeillaan aina kun ne vie pihalle, vaikka puolen tunnin välein. Tuntuu että ne ovat täysin ehdollistumisiensa uhreja. Kun jokin asia on tehty jossain paikassa, se pitää aina tehdä uudestaan ja uudestaan.
Karma on treenannut edelleen jälkeä paljon. Lähinnä janoja on isketty kalloon. Tottista on myös hiukan otettu, tiukemmalla otteella että saataisiin kaikki ylimääräiset vilkuilut pois yms. Myös agilityä on treenattu paljon ja se on jopa mennyt pikkuhiljaa eteenpäin.
Yleisesti Karman kanssa on useammin mennyt hermot, se on välillä sekoillut enemmän tässä muutamana kuukautena syksyn aikana. Lähinnä kotona vieraiden ihmisten kanssa ja joskus ulkomaailmassa kun sen pitäisi pitää itsensä kasassa treeneissä tai kisoissa, on päässä alkanut suhisemaan. Toisaalta tuntuu että nyt viime viikoilla koira on rauhoittunut taas huomattavasti, ilmeisesti juoksu(?) tai mikä onkaan on hellittänyt otteensa. Rauhoittuminen tarkoittaa siis sitä, että se on normaali epävakaa itsensä. Kyllä narttukoira on oikea vuoristorata ja joskus suoranainen riesa. Kohdun poisto taitaa olla erinomainen vaihtoehto.
Agilityssä on viimeksi kisattu Kemissä ja Oulussa.
Kemissä oli kolme rataa, ensimmäinen oli ihan hirveä. Koira oli täysin poissa hallinnasta, se tiputti rimoja ja sinkoili mihin sattui ja teki jopa puomin kontaktivirheen, tosin hylkäys oli jo silloin alla. Rata ja koiran sekoilu yleisesti kisan alussa oli suuri pettymys koska epävakaus on muutenkin ollut koiran ongelma syksyn ajan. Toiselle radalle se oli jo rauhoittunut ja erittäin hyvä, mutta A-esteen jälkeen tuli hylsy, ohjaajan moka. Koira meni todella eteen mihin opetettu, eikä mennyt lähimpään putken päähän kuten olisi pitänyt. Kolmas rata oli oikein erinomainen, mutta kepeiltä koira lopetti kesken pujottelun. Neljäs oli myös hyvä, mutta koira ei lukittunut kunnolla aidalle ja ohjaaja rynnisti eteenpäin joten hylsyhän siitä tuli. Alkua lukuun ottamatta koira käyttäytyi oikein hyvin. Ohjausvirheitä tuli ja hieman koiran kokemattomuus näkyi, mutta mukavaa oli.
Oulussa oli kolme rataa. Eka hylsy, syynä ohjaajan munaus ja koiran hillitön halu kontakteille. Toinen rata vitonen, eka rima alas. Syy jäi mysteeriksi. Kolmas oli nolla ja voitto. Erityisen tyytyväinen olin Karman käytökseen joka oli aivan upeaa. Toivottavasti se olisi aina tuollainen kisoissa. Se varmaankin tottuu hiljalleen kisatilanteeseen, mutta kuten jo kirjoitin, se on yleisesti ollut paljon rauhallisempi ja vakaampi muutenkin.
Juoksukontaktit kisoissa ovat onnistuneet yleisellä tasolla ihan hyvin mikä on tietenkin meille hieno juttu. Itseasiassa on hyvä, että ollaan pysytty ykkösessä, koska koira on saanut rauhassa kerätä varmuutta kisasuoritukseeen. Ykkösessä kontaktit ovat kuitenkin suoraviivaisempia ja helpompia. Hyppääminen on myös parantunut, samoin pujottelu.
Oulun viime viikonlopun kaksi rataa Youtubessa: vitosen rata ja nollarata.
Mana on treenannut tottista, jälkeä ja agilityä. Hiukan on rätillä ja pehmeillä purutyynyillä puretettu ja leikitetty. Se on edelleen iloinen ja hauska pentu, suorastaan ylisosiaalinen ihmisiä kohtaan. Tämä piirre ei ole ihan meidän mieleen, mutta mieluummin se kuin Karman välillä esiin tulevat väistämisreaktiot. Koiria kohtaan Mana on varovainen ja kiltti. Oikein mukava pentu ollut, hiukan höntti ja yli-innokas joskus, mutta tosi ok muuten. Pallit olisivat kiva lisä, mutta ne taisivat jäädä välille...
Ninni ja Tikki sekä dalmikset ovat olleet myös Kemissä ja Oulussa. Kemistä saimme videon jossa Ninni ja Tikki treenaavat vuoden 2011 karsintoja varten...
Ja otsikko johtuu siitä syystä, että bc on tietyllä tavalla kyllä tyhmä rotu. Meidän takaoven jälkeiset portaat vaihtoivat paikkaa, mutta Mana monesti edelleen kulkee siitä missä ne aiemmin olivat... Samoin molemmat bortsut käyvät tarpeillaan aina kun ne vie pihalle, vaikka puolen tunnin välein. Tuntuu että ne ovat täysin ehdollistumisiensa uhreja. Kun jokin asia on tehty jossain paikassa, se pitää aina tehdä uudestaan ja uudestaan.
sunnuntai 18. lokakuuta 2009
Oulun agilitykisat
Karmalla oli lauantaina agilitykisat Oulussa. Agilityradalta tulos 15 vp ja hyppyradalta 0 vp ja 1. sija.
Agilityradalla Karmalla tuli kaksi rimaa ja muurin palikka alas, syitä on todennäköisesti monia. Toivotaan, että aika ja treenaus auttaa asiaa. ELP oli tehnyt A:lle aika tiukan käännöksen juoksukontakteja ajatellen, mutta onneksi niitä on taottu sen verran ettei ongelmia tullut. Hyppyradalla koira oli jo ihan hyvässä vauhdissa ja kun hyppyradalta oli nolla jo valmiiksi Vaasasta hankittuna, mentiin kuten treeneissä ohjaten. Ihan hyviä ratoja molemmat, vielä pitää ohjaajan skarpata tuossa kisatilanteessa. Karma käyttäytyi oikein mallikkaasti ja fiksusti kisoissa. Treeniä ja kokemusta lisää niin eiköhän se siitä.
Mana oli myös mukana ja se oli kuten tavallista oma mukava itsensä. Se tutustui majapaikassamme kissoihin ja luonteensa mukaisesti ei oikein piitannut niistä. Sen kanssa on mukava ja helppo reissata. Ninni ja Viuhti olivat myös tulleet kisaamaan, näimme Tikin samalla. Laura räpsi kuvia kolmikosta. Mukavat kisat olivat, vaikka talvella maneesissa kisaaminen onkin aika karmaisevaa.
Agilityradalla Karmalla tuli kaksi rimaa ja muurin palikka alas, syitä on todennäköisesti monia. Toivotaan, että aika ja treenaus auttaa asiaa. ELP oli tehnyt A:lle aika tiukan käännöksen juoksukontakteja ajatellen, mutta onneksi niitä on taottu sen verran ettei ongelmia tullut. Hyppyradalla koira oli jo ihan hyvässä vauhdissa ja kun hyppyradalta oli nolla jo valmiiksi Vaasasta hankittuna, mentiin kuten treeneissä ohjaten. Ihan hyviä ratoja molemmat, vielä pitää ohjaajan skarpata tuossa kisatilanteessa. Karma käyttäytyi oikein mallikkaasti ja fiksusti kisoissa. Treeniä ja kokemusta lisää niin eiköhän se siitä.
Mana oli myös mukana ja se oli kuten tavallista oma mukava itsensä. Se tutustui majapaikassamme kissoihin ja luonteensa mukaisesti ei oikein piitannut niistä. Sen kanssa on mukava ja helppo reissata. Ninni ja Viuhti olivat myös tulleet kisaamaan, näimme Tikin samalla. Laura räpsi kuvia kolmikosta. Mukavat kisat olivat, vaikka talvella maneesissa kisaaminen onkin aika karmaisevaa.


Tilaa:
Blogitekstit (Atom)